تصفیه فاضلاب

تعمیر و نصب توالت فرنگی تهرانسر غرب تهران

نکات مهم در خصوص فاضلاب عفونی

یکی گونه های دارای اهمیت فاضلاب , فاضلاب بیمارستانی است . همانطورکه فاضلاب بیمارستانی اهمیت متعددی داراست , تصفیه فاضلاب بیمارستانی اهمیت بیشتری از خویش آن داراست . فاضلاب ناشی از بیمارستانها و مرکز ها بهداشتی درمانی به صورت کلی از حیث کیفی تقریباً شبیه فاضلاب شهری می‌باشند البته احتمالا دارنده مواد و ترکیبات بالقوه سمی و عفونی هم باشند که تندرست گوشه و کنار , کارمندان مشغول به کار در بخش بهداشت و معالجه و کل جامعه را به خطر بیندازد .

دفع و تصفیه فاضلاب بیمارستانی اهمیت متعددی داراست . در کشورهای پیشرفته و بعضی کشورهای در حال پیش رفت به علت این‌که مقادیر متعددی آب در بیمارستانها مصرف می شود , فاضلاب تولیدی به طور رقیق شده میباشد و پساب خروجی از بیمارستانها و مرکز ها بهداشتی درمانی فارغ از نیاز به تصفیه مازاد در تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری تصفیه می گردند , و فارغ از آنکه خطر یگانه بهداشتی و زیست محیطی را منجر گردد . برای دفع و تصفیه فاضلاب بیمارستانی بایستی به نکات بهداشتی توجه کرد .

تنها زیر وضعیت یگانه مثل شیوع بیماریهای اسهال خراب زائدات بیماران بایستی به صورت منحصر گردآوری و گندزدایی شوند . درکشورهایی که کانال گردآوری فاضلاب نیست , تخلیه فاضلاب ( بیمارستانها و مرکز ها بهداشتی درمانی ) به طور تصفیهن شده و یا این که تصفیه شده به صورت ناقص سبب ساز خطرها اجتناب ناپذیری بر روی بهداشت و تندرست جامعه خواهد شد . قابل ذکر است که اثرات سمی مواد شیمیایی جان دار در فاضلاب مرکز ها بهداشتی درمانی ( بیمارستانی ) بر روی باکتری و میکروارگانیسمهای فعال در فرایند تصفیه فاضلاب از خطرها دیگر جان دار در فاضلابهای این راءس میباشد . به همین منظور بایستی به فاضلاب بهداشتی و تصفیه آن توجه متعددی داشت . رعایت نکات بهداشتی و بهداشت فضا در دفع و تصفیه فاضلاب بیمارستانی دارای اهمیت است .

لوله بازکنی خیابان باهنر

اتصال به شبکه فاضلاب شهری

۱ – تنها درصورتی که تخلیه فاضلابهای بیمارستانی به شبکۀ فاضلاب شهری مجاز است که شهر دارنده تصفیه خانۀ فاضلاب در اختیار بهره‌برداری باشد .

۲ – با رعایت مورد ها پایین تخلیۀ این مدل فاضلابها فارغ از پیش تصفیه به شبکۀ فاضلاب شهری ( که به تصفیه خانۀ در هم اکنون بهره‌برداری منتهی می شود ) مجاز می‌باشد :

برای پرهیز از ورود مواد آویزان درشت جان دار در فاضلابهای بیمارستانی به کانال و ساخت نقص‌ , اضطراری است یک دستگاه زباله گیر در مدخل محل ورود فاضلاب بیمارستانها به کانال فاضلاب شهری به طور اثبات و غیرقابل جابجایی نصب گردد . دستگاه زباله گیر بایستی همیشه تمیزکاری شود و آشغالها از روی آن تمیز شوند .

اهمیت فاضلاب بیمارستانی مضاعف دارای اهمیت است . درصورتیکه مرکز ها پژوهش ها طبابت و یا این که بیمارستانهای تخصصی ویژه‌ای در تراز شهر وجود داشته باشد که کیفیت فاضلاب آن‌ها باکیفیت فاضلاب شهری گوناگون و احتمالاً دربردارنده مواد رادیواکتیو , سمی و یا این که مواد بازدارندة پرورش میکروبی به معیار غیرمتعارف باشد , اضطراری است مورد ها به کمپانی مهندسی آب و فاضلاب مرزو بوم منعکس تا به طور یگانه اتخاذ تصمیم گردد . این نکته اهمیت متعددی داراست و بایستی آن را رعایت کرد .

باتوجه به این‌که بیمارستانها احتمالا موادشیمیایی خطرناک , مواد دارویی و ایزوتوپهای رادیواکتیو مصرف کنند بایستی ضمن ارایه آموزشهای اضطراری به کارکنان ذی‌ربط , از تخلیۀ این مواد به کانال پرهیز شود . این آموزشها بایستی از سمت بیمارستانها و با همیاری کمپانی آب و فاضلاب استانی ارائه گردد تا سبب ساز شیوع بیماریهای عفونی نشود .

ورود و تخلیه مواد زاید جامد بیمارستانی و مواد عفونی , فاضلاب حاصل از دستگاههای در اختیار گرفتن آلودگی , خاکستر و بقایای حاصل از سوزاندن زبالۀ بیمارستانی در کوره‌های آشغال سوز , مواد شیمیایی و دارویی اضافی که مورخ مصرف آن‌ها قبلی , مواد شیمیایی پرتوزا , جنین سقط شده , اندامهای جدا شده بیماران , محیط‌های کشت استفاده شده و مواد نوک تیز به شبکۀ گردآوری فاضلاب شهری اکیداً ممنوع میباشد . چون وجود چنین موادی در فاضلاب عملیات تصفیه فاضلاب را با نقص‌ مواجه می نماید .

به کار گیری دوباره از فاضلاب تصفیه شده برای کشاورزی که فاضلاب بیمارستانی با آن یار بوده است فقط در فیس رعایت استانداردهای بهداشتی مجاز است . در صورتیکه استانداردهای بهداشتی فاضلاب رعایت نشده باشد نباید از پساب فاضلاب به کار گیری کرد .

فاضلاب حاصل از آشپزخانه‌های بیمارستانها و رستوران آن‌ها دربردارنده روغن و چربی بالایی است که با تجمع این روغن و چربی می تواند سبب ساز گرفتگی لوله‌هایی فاضلاب را مهیا کند , لذا این مکانها به خواسته حذف چربی جان دار در فاضلاب خویش بایستی مبادرت به احداث واحد چربی گیر کند . چربی گیر فاضلاب بایستی بعداز مدتی تخلیه شود تا بتواند به خیر و خوبی کار نماید .

بیمارستانهایی که به کانال گردآوری فاضلاب وصل نیستند می توانند تصفیه منزل منحصر داشته باشند و به راحتی فاضلاب خویش را تصفیه نمایند . یک سیستم تصفیه فاضلاب کارآمد بایستی دارنده واحدهای پایین باشد . تنها دراین‌صورت می‌توانند به عمل خویش ادامه دهند .

تاسیسات فاضلاب

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

تصفیه نخستین جهت حذف جزء مواد آلی و مواد جامد آویزان به کار گرفته میشود . تصفیه بیولوژیکی ثانویه که بیش تر تخم انگلها را به یار

۹۰ – ۹۵ و باکتریها بخش مهمی از ویروسها به یار لجن ته نشین شده حذف خواهند کرد . پساب خروجی از تصفیه ثانویه تقریباً عاری از دست اندرکاران بیماریزا انگلی رودهای خواهد بود . البته هنوز مقادیر مهمی از باکتریها و ویروسها را به همپا خویش خواهد داشت . این باکتریها بایستی از فاضلاب حذف شوند .

مواد آویزان mg/l20 پساب خروجی از تصفیه ثانویه احتمالاً دارنده آلی خواهد بود که جهت گندزدایی مطلوب نیست . به این ترتیب پساب بایستی فرایند تصفیه تکمیلی مثل لاگون را طی نماید . در صورتیکه زمین کافی و یا این که شرایط مطلوب برای احداث لاگون نیست می‌توان صافی ماسه‌ای تند جهت کاهش جامدات آویزان را به کمتر از ۱۰ میلی گرم در لیتر به کار گیری کرد که‌این کار یاری متعددی به تصفیه فاضلاب می نماید . لوله بازکنی آریاشهر غرب فوری

تاسیسات چاه فاضلاب

گندزدایی از فاضلاب

جهت رساندن مقادیر میکروبی به آن حدی که در طبیعت موجود هست پساب خروجی از تصفیه تکمیلی بایستی فرایند کلرزنی تا نقطه ناکامی را هم پشت رمز بگذارد . گندزدایی احتمالا با دی اکسید کلر ( مضاعف کارآمد ) هیپوکلرید سدیم یا این که گاز کلر انجام گیرد . بقیه گزینه‌های مشتمل بر روشهایی مثل به کار گیری از اشعه ماوراء بنفش میباشد . در این زمینه بایستی طبق استانداردهای تصفیه فاضلاب کار کرد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *